Tuesday, September 24, 2013

Senarai tempat perkuburan paling menyeramkan!!

Terdapat sesuatu yang misteri dan pada masa yang sama menyeramkan mengenai tanah perkuburan. Banyak cerita telah diketahui mengenai tanah perkuburan dan semuanya tentang roh,atau seakan-akan kepulan asap yang menyerupai susuk tubuh manusia yang dikaitkan dengan hantu dan cerita-cerita ini menimbulkan perasaan ingin tahu kita, bahawa ada 'sesuatu' tertentu mengenai si mati dan akhirat yang membuatkan kita mungkin hanya berimaginasi.
1.Les Catacombes, Paris
 The Catacombs Paris adalah kubur bawah tanah di Paris, Perancis yang terletak di selatan pintu kota yang dahulu dan memiliki mayat kira-kira enam juta orang. Oleh kerana hiasan yang pelik itu, timbul cerita mengatakan ada yang tersempak dengan roh-roh si mati dan mengalami pengalaman paranormal pelik dikatakan berlaku di sini secara kerap. Ini terdiri daripada lampu spektrum yang  seperti terdapat dalam video bola hantu, kabus ecto dan kadang-kadang  seakan bayangan berjalan di koridor dan bergerak diantara timbunan tulang.
2 .Sedlec Ossuary Near Kutna Hora, Czech Republic
 The Sedlec Ossuary adalah sebuah gereja kecil Roman Katolik yang terletak di bawah Gereja Perkuburan All Saints di Sedlec, Republik Czech. Kubur ini dianggarkan mengandungi rangka sebanyak antara 40,000 dan 70,000 tulang manusia telah digunakan untuk membuat hiasan disitu dan hiasan untuk gereja. Orang yang pergi ke gereja itu yang mendakwa tempat itu berhantu. Secara lazimnya bagaimanapun, adalah bahawa walaupun penduduk disitu menjadikan tulang manusia sebagai hiasan, dan kononya roh pemilik tulang tersebut tidak marah. Menurut penduduk tempatan, hantu sebenarnya ceria dan suka mengusik orang dengan cara baik.
 3.Witches Cemetery, Tennessee, USA
 Tanah perkuburan ini mungkin salah satu yang terkecil dan terkenal di US tetapi tanah perkuburan kawasan pedalaman Tennessee jugalah diantara yang tertua di negeri itu. Batu nisan itu la menandakan tempat berehat bagi si mati. Khususnya, terdapat salah satu batu nisan disitu yang mempunyai ukiran bintang lima yang dikatakan mengandungi kuasa-kuasa jahat ahli sihir itu yang masih kekal. Terdapat juga banyak mendakwa tentang kelipan aneh di dalam hutan pada waktu malam dan ada juga yang mendakwa ternampak kelibat manusia sedang menyembah dan melakukan ritual dibatu nisan tersebut dengan mempersembahkan bangkai haiwan.
 4.Okuno-in Cemetery, Mt. Koya, Japan
 Okuno adalah sebuah perkampungan suci yang berhampiran 120 kuil Buddha yang menempatkan tanah perkuburan legenda menyeramkan. Kobo Daishi, pengasas Shingon agama Buddha dikatakan disemadikan di sini dan menurut legenda itu beliau akan dilahirkan semula bersama-sama dengan pengikut-pengikutnya. Patung-patung dan tanda kubur disitu tidak menyenangkan mata kerana banyak patung seperti sedikit menyerupai Jizo, seorang anak rahib yang manis, dan sering memakai pakaian kanak-kanak seperti alas dada dan topi yang diletakkan oleh ibu bapa yang bersedih diatas kematian anak-anak mereka.
5.Old Jewish Cemetery, Prague 
 The Old Jewish Cemetery terletak di Josefoy yang merupakan penduduknya Suku Yahudi atau Prague di Republik Czech dan ia telah digunakan dari abad awal ke-15 berserta batu nisan Avigdor Kara ini telah wujud sejak 1439 sehingga 1787. Bilangan kubur dan bilangan orang yang dikebumikan di sana adalah tidak pasti, kerana terdapat batu nisan yang saling bertimpa diantara satu sama lain. Walau bagaimanapun, ia telah dianggarkan bahawa terdapat kira-kira 12,000 batu nisan apa yang boleh dilihat, dan mungkin terdapat sebanyak 100,000 pengkebumian pernah dilakukan. Tidak hairanlah, jika ada yang mendakwa bahawa tanah perkuburan ini banyak berlaku aktiviti paranormal dirakamkan. Malah,tidak kurang juga mendakwa telah melihat jelmaan bergerak melalui celah-celah batu nisan disitu.
6. Stull Cemetery, Stull, Kansas
 Juga dikenali sebagai "Gates to Hell," tapak kubur ini adalah antara Tujuh Portal neraka yang disenaraikan didalam banyak panduan pemburuan paranormal dan ini adalah antara tempat yang paling berhantu di Amerika. Legenda menyatakan bahawa jika anda mengetuk di atas sebuah batu pada runtuhan longgokan gereja itu, syaitan akan menjawab anda.oh? Dapat main 'Hide & Clap' tak?
7. Howard Street Cemetery, Salem, Massachusetts
 Salem dianggap sebagai bandar yang paling berhantu di USA, terima kasih kepada sejarah pemburu sihir. Pada 1692, seorang penduduk popular, Giles Corey mati akibat penyeksaan di tapak tersebut kerana disebabkan dia tidak mahu mengaku bersalah atau tidak bersalah mengenai ilmu sihir. Walau bagaimanapun, belia sempat berkata dengan nafas terakhir dengan menurunkan sumpahan keatas bandar itu. Lagenda mengatakan bahawa Corey muncul pada hari sebelum kejadian 1914 Great Fire. Masyarakat hari ini mendakwa masih melihat roh beliau berkeliaran di sebalik kubur disitu.
8.Resurrection Cemetery, Chicago, USA
 Dikawasan pinggir bandar Chicago merupakan tempat kepada Resurrection Cemetery. Apa yang membuatkan tanah perkuburan ini popular adalah terkenal dengan roh yang bernama Mary, seorang gadis muda tempatan yang dibaptiskan. Cerita diteruskan lagi apabila, pemandu lori dan pemandu lain melaporkan memberi tumpangan kepada wanita muda yang biasanya berpakaian agak rasmi dalam pakaian gaun putih dan dikatakan mempunyai rambut cahaya atau berambut perang dan bermata biru. Apabila pemandu menghampiri Resurrection Cemetery, wanita muda tersebut meminta untuk menurunkanya disitu, lalu dia hilang disebalik tanah perkuburan.
9.Chamula Cemetery, San Juan Chamula, Mexico
 Walaupun tempat itu bertujuan untuk dijadikan sebuah gereja Katolik di tahun 1960-an, paderi yang datang dari kampung jiran hanya akan melakukan upacara sembahyang sekali atau dua kali sebulan untuk pembaptisan dan selebihnya dukun tempatan digunakan dan mengagihkan "ramuan sihir". Pengorbanan menggunakan ayam sering dilakukan sebagai sebahagian daripada upacara penyembuhan di tanah perkuburan itu. Amaran diletakkan: jauhkan diri dari ayam yang dikorbankan!
 10.La Recoleta, Buenos Aires
 The Recoleta Cemetery di kejiranan Recoleta di Buenos Aires, Argentina dan merupakan salah satu daya tarikan utama pelancong di kawasan itu kerana memaparkan pandangan yang menarik dari kesembilan belas dan seni ukir serta seni bina pembinaan rumah pengebumian untuk si mati. Sudah semestinya juga tanah perkuburan ini mempunyai kisah yang tersendiri. Antara salah satu cerita rakyat disitu, mengatakan bahawa pernah ada seorang lelaki yang membunuh dan mempersembahkan diri sendiri untuk  “The Lady In White” yang selalu mengunjungi makam itu pada waktu malam.
 11.Capuchin Crypt, Rome, Italy
 4000ribu biarawan Capuchin Franciscan telah ditempatkan di dalam kubur ini .Kubur ini memaparkan sebuah tingkat yang dipenuhi dengan susunan tulang manusia secara padat yang kononnya dari Yerusalem.Berbagai tulang digunakan dalam gereja yang berbeza.Misalnya, terdapat sebuah gereja yang dikenali sebagai “Crypt of the Pelvises” dan satu lagi “Crypt of the Skulls”.erggh!Creepy!..Ada satu pepatah Grim Reaper menyatakan: “What You Are We Once Were Too And What We Are Now, You Will Be”.
12.La Noria Cemetery, Chile
 La Noria adalah sebuah bandar perlombongan terbengkalai dengan sejarah mengerikan yang dikelilingi dengan buruh paksa dan penyalahgunaan perhambaan. Perkarangan kubur mempunyai pandangan yang agak mengerikan- kubur terbuka dan tulang terdedah. Saksi-saksi telah melaporkan bahawa apabila matahari terbenam, si mati akan bangkit dari kubur masing-masing dan mula berjalan ke arah bandar perlombongan terbengkalai. Penduduk tempatan Chile juga telah melaporkan melihat kanak-kanak di dalam sekolah-sekolah yang ditinggalkan seolah-olah di mana mereka menghadiri kelas. Rancangan TV yang dikenali sebagai ‘Destination Truth’ kononnya dapat menangkap beberapa bukti apabila membawa penyiasat Josh Gates dan merakamkan apa yang muncul pada 'FLIR thermal imager'. Imej yang kelihatan seperti kabus haba anak muda melihat dari dekat dan menghilang begitu sahaja.

 13.Saint Louis #1, New Orleans
 Saint Louis # 1 adalah yang tertua daripada tiga Perkuburan Katolik di New Orleans, Louisiana yang mempunyai sejarah dengan cerita-cerita hantu. Salah satu tapak yang paling aktif dengan cerita paranormal disitu adalah Saint Louis #1 Cemetery yang menjadi tuan rumah salah satu makam yang paling terkenal sepanjang masa, iaitu Marie Laveau juga dikenali sebagai "Grande Voodoo Queen".Ramai penduduk tempatan percaya bahawa semangat beliau sentiasa menghantui tanah perkuburan dan barang siapa yang mengganggu tidur beliau dengan cuba untuk menyedarkan dia. Sekarang, siapa cuba nak menganggu tidur
"Grande Voodoo Queen"? Ada brannn!?.
14.Bachelor’s Grove, Chicago, USA
 Dikenali sebagai salah satu tapak perkuburan yang paling berhantu di Amerika Syarikat, Bachelor’s Grove Chicago telah dibuka pada tahun 1844. Dakwaan itu telah menghantui penduduk dan memuncak pada tahun 1970-an dan 1980-an dan antara fenomena dilaporkan seperti bola cahaya pelik atau kenderaan hantu.Terdapat juga khabar angin mengenai sebuah rumah ladang hantu yang dikatakan menakut-nakutkan mangsa dengan menunjukan diri terapung ke arah mangsa kemudian lenyap ke dalam udara.Selewat 1984 saksi juga melaporkan melihat pelbagai kelibat hantu muncul di seluruh tanah perkuburan dengan memakai jubah sami itu. Tidak cukup dengan itu, pada 1990-an saksi melaporkan telah melihat anjing hitam di pintu masuk tanah perkuburan yang turut hilang disebalik kegelapan malam apabila mereka cuba untuk mendekatinya.
15.Glasnevin Cemetery, Dublin, Ireland
 Glasnevin Cemetery menempatkan 1.5 juta mayat. Tanah perkuburan yang berkeluasan 120 ekar itu dihantui oleh seekor anjing Newfoundland. Dikatakan bahawa anjing bertaring John McNeill Boyd mati kelaparan kerana ia enggan meninggalkan kubur pemiliknya itu. Wow, anjing memang rakan terbaik bagi lelaki semasa hidup ... dan sehingga la mati.
16.The Merry Graveyard, Sapanta, Romania
 Tanah perkuburan ini sedikit aneh kerana hakikat bahawa pencipta, tukang kayu tempatan dan woodcarver Stan Ioan Patras dalam tahun 1930 yang memutuskan untuk mengukir gambar orang yang sudah mati. Ukiran tersebut menunjukkan bagaimana mereka mati dan kemudian diletakan sedikit puisi pendek yang ditulis mengenai si mati dalam usaha untuk mewujudkan suasana kerja dengan senang dan melakukan kerja dengan hari yang ceria. Namun kenangan semasa kemelesetan, Perang Dunia II, dan Rejim Komunis menjadikan cerita tentang kubur itu sedih untuk dikenang.
17.Cimitero di San Michele, Venice, Italy
 Selepas pemerintahan Napoleon, mayat  telah dilarang untuk dibawa balik dan dikebumikan di Venice, kemudian tanah perkuburan di Pulau San Michele telah ditubuhkan pada abad ke-19 dan mayat disemadikan di pulau itu. Sebuah gondola (perahu di Venice) telah digunakan untuk menghantar mayat ke pulau itu di mana mereka telah disemadikan untuk tempoh 10 tahun. Sudah pasti nya apabila sebuah pulau diberikan untuk pengebumian mayat-mayat itu telah menarik perhatian daripada golongan peminat paranormal.Kisah penemuan hantu telah direkodkan, bagaimanapun tidak ada entiti tunggal telah dipastikan. Walau bagaimanapun, untuk sebuah pulau yang luas khusus untuk orang mati,sememangnya normal jika ada penemuan identiti roh si mati.
18.Highgate Cemetery, London, England
 Tanah perkuburan era Victoria ini merangkumi 37 ekar ini terlalu besar sehingga meliputi hutan di London. Tanah perkuburan itu mempunyai pelbagai arca cantik yang terdiri daripada arca manusia,haiwan serta barang kesayangan si mati. Kebanyakkan arca disitu semakin lusuh dek ditelan perubahan zaman. Keadaan persekitaran kawasan kubur itu banyak terdiri dari hasil gabung seni bina dari era Victoria dan Egyptian, mungkin mengikut adat budaya mereka. Pengarang Bram Stoker dikatakan telah mendapat ilham penulisan tentang Dracula dari Highgate Cemetery.
19.Greyfriars Kirkyard, Edinburgh, Scotland
 Greyfriars Kirkyard, Edinburgh, Scotland merupakan bekas sebuah taman biara yang telah ditubuhkan pada tahun 1560-an dan dianggap sebagai tempat yang paling berhantu di Scotland. Paranormal yang berlaku disitu telah dikaitkan dengan roh terkenal 'Bluidy' George Mackenzie yang tidak tenteram dikebumikan di sini pada tahun 1691.The 'Mackenzie Poltergeist' ialah roh ganas yang dikatakan akan menyebabkan lebam, kesan gigitan dan luka kepada mereka yang bersentuhan dengannya.Ramai pelawat yang mengambil pakej pelancongan paranormal telah melaporkan merasa sesuatu yang aneh dan telah dilaporkan mengalami kecederaan yang mereka tidak ingat bila itu terjadi.
20.Gladiator Graveyard, Ephesus, Turkey
Tapak Graveyard Gladiator ini terletak di Ephesus, Turki dan mengandungi mayat yang bercampuran dalam kira-kira 67 individu, kesemua mereka di bawah umur 30 tahun. Para gladiator (pendekar rom) yang berjuang di sini adalah dari atlet profesional zaman purba Rom dan mereka akan bertarung antara satu sama lain, bertarung dengan haiwan liar, atau penjenayah yang dikecam untuk hiburan orang ramai.Yang menghairankan pula,tidak ada khabar angin mengatakan tempat itu 'berpenghuni', tetapi apabila anda berfikir dan membayangkan tentang apa yang berlaku dikebumikan di sini, sudah pastinya timbul perasaan seram. 
21.Suicide and Banzai Cliffs, Saipan, Japan
 Banzai Cliffs adalah tempat di mana sejarah tragedi berlaku semasa Perang Dunia II apabila Amerika mengambil alih Saipan.Beribu-ribu penduduk awam Jepun, termasuk golongan ibu dan kanak-kanak, melompat dari tebingan curam dan berakhir kepada kematian mereka dengan perintah Maharaja Hirohito yang menyatakan bahawa Jepun tidak akan selamat dan mesti ditangkap oleh tentera Amerika atau mereka tidak lagi akan diiktiraf sebagai Jepun.

 22.Capela dos Ossos, Portugal
 "Chapel of Bones" adalah sebuah rumah gereja yang terletak di Portugis. Di dalamnya tergantung dua rangka tulang manusia yang dirantai,manakala di bahagian dinding pula dipenuhi dengan tengkorak serta tulang-tulang manusia yang disusun rapi. Di bahagian pintu depan pula tertulis ayat yang berbunyi “We bones, lying here bare, are awaiting yours”.emmm,lain kali je la. -_-"
23.Cemetery Café, Ahmedabad, India
Yang ni nampak menarik sikit. Thambi,roti canai satu!. Apabila pelancong makan di Restoran New Lucky di bandar barat Ahmedabad, India pasti akan sangat terkejut untuk seumur hidup apabila mereka makan sambil menghadap kubur Islam purba yang bertaburan didalam sekitar premis itu.
24.Ganges River, Varanasi, India
 Oleh kerana kedudukannya yang dekat dengan yang Ganges, Varanasi adalah salah satu daripada bandar-bandar suci Hindu di India.Sungai itu adalah untuk amalan kesihatan rohani dan pembersihan rakyat disitu. Melakukan pembakaran mayat di tebing sungai itu adalah satu penghormatan besar bagi si mati.Ribuan mayat yang pernah dibakar pada longgokan kayu terapung setiap tahun dan dibiarkan ditelan oleh arus sungai. Tidak hairan la, sungai Ganges itu dipenuhi dengan bakteria dan sebahagian besarnya tercemar. Sukar dipercayai, masyarakat Varanasi masih bermain, mandi dan mencuci pakaian mereka di sini.
25.Valley of the Kings, Cairo, Egypt
 Tempat 'Valley of the Kings' menempatkan kubur Tutankhamen yang dipercayai datang dengan sumpahan kerana hampir semua yang mengambil bahagian dalam pembukaan kubur misteri ini meninggal dunia selepas beberapa tahun. Sesetengah saintis membuat andaian bahawa punca kematian mereka itu mungkin berkaitan dengan kulat merbahaya yang melekat pada si mati dari makam itu. Namun, ada sesetengah percaya bahawa itu adalah sumpahan Mesir kerana menganggu kubur si mati.

No comments:

Post a Comment