Saturday, August 10, 2013

'Morning Sickness'? Jom atasi^^,

Sekitar setengah hingga dua pertiga daripada semua wanita hamil akan mengalami demam pagi ke tahap yang tertentu, terutamanya dalam trimester pertama. Tanda-tanda termasuk rasa loya dan muntah. Loya biasanya boleh menyerang pada bila-bila masa pada waktu siang atau malam.
Bagi kebanyakan wanita, demam pagi bermula sekitar minggu keempat kehamilan dan berhenti pada ke-12 hingga minggu ke-14. Walau bagaimanapun, satu dalam lima wanita kekal demam pagi ke trimester kedua mereka, dan ada sesetengah wanita akan loya dan muntah-muntah sepanjang tempoh kehamilan mereka.

*Kemungkinan punca demam pagi
~>Perubahan turun naik tekanan darah, terutama tekanan darah menurun.

       Perubahan pada metabolisme kaborhidrat~>




~>Tahap hormon tinggi, termasuk estrogen






Perubahan besar pada fizikal dan kimia pada badan semasa hamil.~>







*Cara atasi:
>Jangan mengambil apa-apa jenis ubat, melainkan jika doktor anda tahu anda hamil dan telah menyarankan ubat-ubatan tertentu.
>Makan sedikit keropok kering  atau biskut manis biasa sebelum bangun dari tidur pada waktu pagi.
>Jangan makan apa-apa yang mengakibatkan anda akan terasa loya. Secara umum makanan yang tinggi karbohidrat lebih baik dielakkan.
>Makan hidangan kecil secara kerap, kerana perut kosong cenderung untuk membuatkan anda loya.
>Minum seberapa banyak yang anda boleh. Kadang kala, meletakkan sedikit titis air limau, jus buah-buahan, teh halia, sup kosong, atau minuman ekstrak daging lembu dapat membantu.
>Vitamin B6 tambahan boleh berguna, tetapi dos melebihi 200 mg sehari sebenarnya boleh memudaratkan. Ikut nasihat doktor anda.
>Cuba lakukan akutekanan atau akupunktur pada pergelangan tangan.
>Pakai pakaian yang longgar dan tidak terasa ketat pada badan anda.
>Bergerak boleh memburukkan lagi demam pagi. Berehat apabila boleh sebaik yang mungkin.


Dan.......Sentiasa mendapatkan nasihat dari perubatan jika loya anda semakin teruk, jika anda telah kehilangan banyak berat badan dengan cepat, atau jika anda merasa tertekan atau cemas. Pilihan rawatan boleh termasuk ubat-ubatan yang tidak akan membahayakan bayi anda.^^,

No comments:

Post a Comment